Ważnym elementem nauki poprzez zabawę jest rozwój u dzieci ich naturalnej pasji odkrywania świata poprzez m.in. ciekawe eksperymenty fizyczne jak i chemiczne, które pokażą zjawiska z najbliższego otoczenia.
Uczniowie z klasy 2 z pomocą rodziców w formie zabawy badawczej przeprowadzali doświadczenia: Dlaczego ciasto rośnie?, Jak powstają kryształy?, Jak zrobić kolorowe warstwy w szklance?, które miały na celu odkrycie przez dziecko nieznanych mu dotychczas właściwości przedmiotów i zjawisk. Następnie obserwowali je i patrzyli, co się dzieje.
Wykonane doświadczenia przyniosły do szkoły, aby pokazać i podzielić się swoimi spostrzeżeniami.
Badaniu, obserwacji i odkrywaniu właściwości rzeczy i zjawisk towarzyszyło dzieciom również napięcie, które dostarczało im różnorodnych przeżyć: zadowolenia, satysfakcji, radości z tego, że coś poznało, odkryło, doszło do jakiegoś wniosku.
Ten ładunek pozytywnych emocji, jakie niosła ze sobą zabawa badawcza, sprawiło, że ma ona ogromny wpływ na rozwój i wychowanie dziecka.